– «Krigen er ikke her, krigen er der nede, ikke sant»

Sitat fra ukjent fakkelbærer på TV2-nyhetene i kveld.

Det er sjeldent jeg oppdaterer denne bloggen. Men kveldens demonstrasjoner i Oslo får meg til å joine rekker med de mange andre som deler sine ord om det som har skjedd, skjer, og kommer til å skje i løpet av kvelden.

Det er en tragedie det som har skjedd på Gazastripen de siste dagene. Det har nok ikke gått opp for meg hvor ille det er der nede nå, trolig vil jeg nok aldri riktig forstå det. Jeg håper at jeg aldri kommer til å oppleve det…

Men løsningen til konflikten ligger ikke å hisse opp stemningen og skape bråk her i Oslo. Vi kan ikke tolerere at folk utøver vold mot andre bare for at de taler sin mening.

Takk til politiet som, etter min viten, har tekket situasjonen bra, og prøver å opprette ro og orden i våre gater igjen.

Takk til demonstrantene som møtte opp på Youngstorget, og var med på fakkeltoget til Rådhuset (jeg var ikke med selv, det angrer jeg på nå…). Det er viktig å vise sin støtte mot urettferdigheten.

La oss håpe at situasjonen på Gazastripen blir bedre snart, og at det kan finnes en løsning på konflikten som gjør så mange vondt.

Et knippe lenker til videoklipp som dekker voldelighetene i Oslo

Og heldigvis har vi mer fornuftige folk som deltar i fredelige demonstrasjoner (et par artikler):

30 Svar til “– «Krigen er ikke her, krigen er der nede, ikke sant»

  1. JODA; DET ER JO IMPORTERT ENDEL MENNESKER HER SOM TILHØRER DENNE KRIGSGJENGEN; SÅ HVA KAN VI VENTE I NORGE?

    Dette er en ønsket utvikling, det er vel det noen har jobbet for, nemlig at Norge blir flerkulturell (det sier politikerne).

    I løpet av to uker har jihadister ropt allah akbahu samtidig mens de har angrepet norsk politi og norske sivilister, akkurat slik vi ser det i alle land hvor muslimene utgjør en viss andel av befolkningen.

    Nå er vi endelig flerkulturell og kan bare vente på nye tusenvis av importerte krigere.

    Og til valget i 2009 kommer velgerne til å glemme alt igjen, det blir ikke store endringene i politikken etter 2009 for politikerne er stort sett enige om hva de mener er ønskelig for Norge.

    HURRA FOR NORGE SOM ENDELIG ER BLITT FLERKULTURELL

  2. Prisen for å hjelpe folk til et fredlig og sikkert liv her i Norge, er at vi har fått samme hjernedøde apekatter hit, med god hjelp av naive SV/AP velgere og politikere. Noen som vil gå for fred, blir angrepet av muslimske invandrerungdom godt hjulpet av Blitzere. Brannbomber og stein, nedslåtte eldre folk, og rasering av private bedrifter/butikker. Send disse tullingene hjem der de opprinnelig kommer fra! Her vil vi ha fred! De bekrefter bare hva FRP i alle år har ment og sagt, at dette kom til å skje! Send de hejm, NÅ!

  3. FrP er like hjernedøde som resten av suppehuene i Norge. Det blir ikke mange tiår innen Norge er historie og en del av det utbygde Eurabiske Ummah’et og det fortjener det Norske folk. Den som ikke er interessert i å kjempe for frihet of fred og alltid avhenger av andre vil alltid forbli en fattig taper.

    Denne gangen vil hverken USA eller Russland komme Eurabia til unnsetning. Og de Norske «aktivistene» som innbiller seg at de vil slippe unna Shariah-reglene blir nok skuffet, men hvorfor skal en bry seg om dem? Resten av folket er jo stort sett like udugelige.

    Plutselig er det ikke vanskelig å fatte hvordan noen skarve tusen tyskere valset inn og tok over hele landet innen et par timer.

    Snakker om tafatte tusseladder, sier jeg.
    SOm det har blitt sagt tidligere ifra en nederlandsk politker (tidligere): Kom dere vekk mens dere har tid.

  4. Ja, han nederlenderen. Han som blir utpepet og uthengt som rassist?

    Det er vel mange som har sagt ting. Det er jo strevet en bok som heter Amerikabrevet. Der står det jo ett og annet.

    Og så kan jo de som liker å lese lese boken » Bare en datter»

    Joda, det er lett å forstå hvorfor tyskerne valset inn her. Vi er jo helt koko i hodet.
    Tusselader. Og de som styrer gjør jo alikevel som de vil.

  5. Til rita: Jeg synes IKKE at vi skal rope
    HURRA FOR NORGE SOM ENDELIG ER BLITT FLERKULTURELL
    Det er jo en tragedie. Nå har de dratt med seg det de flyktet fra hit. De løser konflikter med vold og steinkasting slår ned gamle folk, lager kvalm overalt.
    Det neste blir at de må flykte fra Norge, for her er det blitt alfor voldelig. Neste stopp blir vel
    Tasmania, så er det på’n igjen gjesp.

  6. Men hva skal jeg si, _Mann!

    Det er håpløst! De har jo jobbet for dette siden 70 tallet. Det er jo et ønske om å bli flerkulturel har jeg forstått av pressen, selv om alle jeg møter rister oppgitt på hodet. Ingen hører på den vanlige mann i gaten. Dette er bestemt over hodet på oss vanlige mennesker i Norge.

    Han Ariel har jo rett, om noen få tiår er vi ikke lenger Norsk. Og da er det for sent.

    Les boken Amerikabrevet!

  7. For det første, takk for kommentarer, Første gang jeg ser så raske (og hyppige) svar på en post. Kanskje ikke annet å forvente så opphisset bloggosfæren er rundt dette temaet nå.

    Men til alle, ikke la det jeg skrev handle om rasisme, innvandringspolitikk og islamkonspirasjon. Det er nok av andre fora rundt på nettet hvor dere kan kaste opp meningene deres på.

    Jeg ville lage et poeng av misnøyen min med hvordan et fåtall av demonstrantene har spredd kaos og frykt her i Oslo i kveld. Jeg syns ikke den måten å demonstrere på er akseptabel i det norske samfunn.

    Men å plassere skylden for dette på etniske, reliøse og/eller politiske grupperinger er ikke poenget, eller målet, med denne posten.

    Jeg innser jeg kanskje skrev for få ord om hva jeg syns om situasjonen i Gaza. Det er fryktelig det som skjer der nede, og jeg følger med på hva som skjer der hver dag. Men jeg kan ikke uttrykke meg stort bedre enn de mange utlegg som allerede er der ute som skriker etter rettferdighet, og en ende på konflikten.

    Jeg tar kvelden nå, og ønsker dere alle en god natt. Helt til slutt vil jeg be om å få fokuset tilbake til Gaza, hvor folk trenger den hjelpen de kan få.

  8. Da blir det bare å lære seg arabisk og sette seg inn
    i sharia loven. Som mann gir det betydlige fordeler. Verre blir det for damene, dere må bare forvente at skjeggete stygginger grafser dere både her og der, hvis dere protesterer blir det steining eller halshogging. Men dere slipper å sitte med rompa i været 5 ganger om dagen å jamre mot mekka. Åsså all den drittmaten vi må spise til jul. Blæhh for en fremtid jævla SV har gitt oss.

  9. Men Arne, hva mener du gjør at flertallet er muslimske som kaster steiner, som gjør herverk og som skaper dette voldelige samfunnet?

    Men som du ber om, fokuset skal til Gaza, og her er jeg enig at det er veldig veldig synd på disse menneskene som faktisk er uskyldige. Problemet er vel at terroister gjemmer seg bak disse uskyldige menneskene?

    Stakkars barn som vokser opp med denne krigen, med hatet rundt seg, og som ikke minst blir opplært til å hate videre.

    Og stakkars folk i Israel som har våknet til over 6000 bomber. OG for ikke å glemme terror i det daglige liv.

    Stakkers folk på begge sider.
    Stakkars oss i Norge som mister oss selv og som mer og mer vil oppleve terror også i Norge.

  10. De demonstrantene som i dag gikk berserk i Oslos gater kan ikke være venner av Palestina, eller fred. Om de så er så aner de ikke konsekvensene av sine handlinger. Som tidligere FN-Soldat i Libanon har jeg litt kjennskap til hvordan Israel behandler mennesker. Det er desverre et sørgelig syn. Det er nok med subjektivitet jeg kan si jeg sympatiserer med Palestinerne med tanke på det som skjer. Og, så lenge Israel okkuperer Palestinske områder så må Israel være forberedt på angrep. Det er faktisk grunnleggende å slåss mot en okkupasjonsmakt. Det ville vi alle ha gjort. Men, de som i dag gikk berserk i Oslos gater påfører det Palestinske folk skader. Intet annet. Sympati med det Palestinske folk forsvinner på grunn av sånn oppførsel. Den oppførsel som i kveld ble vist er også å krenke minnene til de som har mistet sine liv i Gaza. Jeg er for Palestina som en anerkjent stat, ligeså er jeg for et anerkjent Israel. Jeg er for fred, men ikke minst er jeg for fred mellom mennesker. Uavhengig av relgion, hudfarge og nasjonalitet. For meg er det bagateller.

  11. Takk Dark side of the moon, for et voksent innlegg og syn på saken.

    Men hva gjør vi med det som skjer i Norge?
    Hvordan ser det ut her om 20 år?

  12. Jeg for min del ser på det som skjer i Midt-østen som et overgrep mot mennesker. Uavhenging om det er Palestinere eller Israelere. Med tanke på ditt spørsmål rita om hvordan det ser ut her om 20 år? Tja det kommer jo helt ann på det. Hvem bestemmer ? gjesten?, eller den som bor i huset.

  13. Israels krigføring mot Palestina og mot Libanon tidligere mener jeg er terrorhandlinger – ikke krigshandlinger. Jeg oppfordrer til boikott av Israelske varer og tjenester.

    Men når det er sagt, så synes jeg det er trist å se på de voldelige handlingene i Oslo i kveld. Dette er kun pøbelstreker og ungdommer som ser sitt snitt til å kunne kaste stein på politiet. Å brenne et Israels flagg – ja det er ok. Men å kaste stein og vandalisere Norges hovedstad – ja der er grensen nådd. Foreslår fengselsstraff for norske ungdommer som deltok, og de øvrige bør få returbillett hjem.

  14. Det er mulig at gjestene overtar huset Dark side of the moon. Det er hva jeg tror. Vi mister fullstendig vår fredelige harmoniske livstil. Knivstikking og steinkasting er liksom blitt vår hverdag.

    I løpet av noen få år var vi avkristnet, og snart er vi full av moskeer og greier rundt om i vårt land.

    Det må vel være fargerikt for de som drømte om dette!

  15. Oslo er ødelagt. Har vært det lenge nå.
    De aller fleste nordmenn skyr stedet, mange er desverre nødt å reise ditt i forbindelse med jobben, men de aller fleste prøver unngå stedet.

    Det er blitt for voldelig.

  16. Rita: Så vi ble avkristnet fordi det kom muslimer hit? NEWSFLASH: vi ble avkristnet fordi folk fikk kunnskap og velstand. Hva skal man med en tro på en mektig Gud om man allerede har alt man trenger? Vi var ikke alltid kristne heller, kristendommen kom til Norge med tvang og maktbruk. Såe.

    Og hvorfor skal SV få skylda for innvandringa, mannen? Det er da ikke SV som har sittet med makta sia 70-tallet? AP, Høyre, sentrumspartiene derimot. Og enda et newsflash: vi trengte folk! vi trengte folk til å jobbe for oss! Vi slipper inn FÅ flyktninger i forhold til mange andre land – men det norske mottakssystemet tar ikke godt nok vare på disse menneskene, og når ungdommer som er født og oppvokst i Norge, til og med voksne mennesker født og oppvokst i Norge, til stadighet får høre at de ikke er «norske» (hva nå enn DET skal bety) hjelper det ikke akkurat på integreringsprosessen. Det fremmedgjør. Og da blir vold en naturlig reaksjon (dessverre).

    Og hei: NORGE HAR ALLTID VÆRT FLERKULTURELT. Samer, kvener, nordmenn, strandede spanjoler som førte siestaen til kystsamfunn i nord, tysker i hansatiden: http://www.dnva.no/nyheter/vis.html?tid=26994 Det flerkulturelle Norge er ingen nyhet, det har alltid vært her.

    AKkurat som det flerkulturelle Europa alltid har vært. Eurabia har alltid vært her: Islam spredde seg til Spania, inn i Europa (Balkan anyone?). Og kom på retrett. Dette burde man da strengt tatt ikke behøve å fortelle folk.

    Og om Oslo er så ødelagt, hvorfor er innflyttinga så stor? Jeg er en innflytter. Jeg elsker det Oslo som er NÅ, det Oslo der alle folk finnes, der man kan finne omtrent alt man vil ha. Og det er ikke bare jeg som kjenner det slik. Hadde alle andre ment Oslo var ødelagt hadde de vel ikke dratt hit?

    megoth: enig med deg, tror jeg. vold for å få fred? vold i norge for fred i midtøsten? njet. det finnes alltid bråkmakere, dessverre. og de er alltid i FÅTALL.

  17. Alle i Norge (og Europa forøvrig) bør ta innover seg det som skjer på alvor. Vi har vår livsstil, og ønsker å beholde den. Det vil vi ikke kunne når/hvis muslimene tar over styringen. Da er det for sent, for da mister vi yttringsfriheten og kan ikke protestere. Da har toget gått, og kommer ikke tilbake.

    De som ønsker en muslimsk livsstil får flytte dit den er etablert. Ikke importer den hit.

    _ja, så til deg varloek. Vi var et kristent land frem til 1970-80 tallet. Men så ble det forbudt å ha religion i klassetimene på skolen, man fikk fjernet bøker for ikke å fornærme våre gjester som var kommet hit osv osv. Vi ber om unnskyldning for at vi er hvite krisne. Det var nok ikke velstanden som avkrisnet landet, det var våre idioter til politikere som styrte og åpnet vei for denne galskapen, noe som forøvring Fremskrittspartiet og andre advarte oss mot.

    Angående SV er dette et parti som ikke er så veldig glad i den norske kulturen, men mere glad i andre kulturer. De går på tvers av hva hovedtallet av befolkningen i dette landet ønsker. De er veldig glade i innvandrere og derfor strømmer det innvandrere nettopp til dette partiet.

    Du skriver at vi trenger folk for å jobbe for oss. joda, kanskje trenger vi av og til folk, men kanskje vi også burde forandre litt på utdanningstilbudet i norge og også den økonomiske støtten for studenter slik at vi får flere dyktige folk fra vårt eget folk.

    Det er også mulig å gi andre nasjonaliteter plass, hvis det er en spesiell gruppe arbeidstakere vi trenger i Norge. Men denne trydegruppen trenger vi faktisk ikke. Og ikke trenger vi alle disse menneskene som tilfører voldstatisikken økenede tall heller.

    Angående det du skriver om Samer, kvener, nordmenn, strandede spanjoler som førte siestaen til kystsamfunn i nord, tysker prater du tøv ved å blande dem inn. Samene er faktisk en del av vårt land, og vi har i tusner av år stått på siden av hverandre i dette landet, men også i Sverige og Finnland. Tyskere er av vårt folkeslag fordi hvis du går inn i historien vil du se at vi over mange mange hundre år blandet oss, dette skjedde ikke over 20 år. Og når du prater om spanjoler er det snakk om et lite antall. Du er så borte vekk som du kan, og jeg anbefaler et år på historielinjen ved en eller annen høgskole i vårt land. Det er veldig spennende. Der kan du ta både lokalhistorien, men også norgeshistorie og verdenshistorie.

    Det er jo hyggelig for deg at du elsker Oslo slik det er nå, men jeg kan garanatere deg at flestparten i vårt land ikke elsker hva Oslo er blitt. Oslo var og er hovedstaden vår, men den har blitt en plass folk kvier seg for å besøke, med horer fra alle strøk, gategjenger, kebab og bråk. Den norske kulturen som burde vært fremst i hovedstaden er blir mer og mer borte, desverre. OG disse demostrasjonene som holder på å ødelegge vår ytringsfrihet er vel også noe du elsker? Vi har importert et lite stykke krigsområde her, med medfølgende krigere som elsker å kaste stein på folk, slå dem ned, brenne og skape utrygghet og yhygge.

    Du prater om fåtall som bråker? Men uansett, så skaper de om Oslo til en krigs sone, og de som støttet dette folket må få avsmak fullstendig.

  18. når jeg viser til samer og kvener (og spanjoler og tyskere, og russere for den saks skyld) så er det jo nettopp for å få fram at Norge og norsk kultur aldri har vært homogent.Samene er en del av vårt land (eller er det vi som er en del av deres, sånn strengt tatt?), men det er også norsk-pakistanere, norsk+somaliske, norsk-isralske, norskkinesere, norsk-hva-det-måtte-være.

    Så hva er norsk kultur? Reindrift, ganning, samehat (for folk skjøt på samiske skilt i Norge, fordi hei! NORDMENN betraktet ikke samer som norske), lusekofter, hardingfele, bondelandet (det stadig forsvinnende, eneboeren på nesset, fraflytted nordnorsk fiskevær, Grünerløkka, dugnadsånden (på retrett den også gitt), kaffebarer, helgefylla, grandiosa, kristendommen (som neste ingen vedkjenner seg lenger), fellesskolen, sosialdemokratiet? Hva er norsk kultur, hva er det du vil ta vare på av dette? Og hvor mye av dette har alltid eksistert? Finnes det liksom EN norsk kultur som har vært uforandret i alle år? Neppe. Det vil si: nei. Og det er heller aldri smertefritt å se kulturen forandre seg, og det har det heller ikke vært før. Man kan mislike det så mye man vil, men kultur er ikke statisk!

    Og nei, jeg får ikke avsmak for uskyldige palestinere fordi noen idioter absolutt skal lage kvalm. Akkurat som at min sympati med israeler som har levd under qassam-raketter og bombetrusler i åresvis ikke minskes fordi den israelske staten nå bedriver det som verden betrakter som overdreven maktbruk og brudd på folkeretten.

    Fun fact: Om man googler «jeg elsker Oslo» mot «jeg hater Oslo» er det jo forøvrig en sterk helning i den ene retninga. Trenger jeg si hvilken? Jeg vet ikke hvem det er du referer til som misliker å besøke Oslo. Jeg vet om mange som ikke likte og det før, og fremdeles ikke gjør det, men de er stort sett naturvante nordlendinger som bare ser Karl Johan (og Karl Johan kan få noenhver til å ikke ville dra til Oslo) og ikke er fan av bylivet generelt. Slik jeg ser har Oslo blitt tilført mye positvit av «flerkulturaliteten» – et rikt kulturliv, gode kafeer og restaruanter; nye smaker og perspektiver. Problemer også, det skal man ikke ignorere, men å svare med å skjære alle over en kam (som «dette folket» når det er et «fåtall som bråker») nytter definitivt ikke. De som hjalp mannen som ble angrepet fordi han gikk med Israel-flagg var jo muslimer. Joda, alle muslimer hater nordmenn og «det norske» og Israel og tyr til vold. Jeg ser det.

    Og når det gjelder avkristninga av landet vårt … Jo, jeg mener bestemt at høyere og bedre utdannelse og levestandard er hovedårsaken. Da jeg gikk på skolen på nittitallet hadde vi fremdeles Kristendom. Mot slutten ble riktignok religion og livssyn føyd til, men ærlig talt; er det derfor jeg ikke kaller meg kristen idag? Neppe. Og er det en ting jeg har lært opp igjennom årene er det at du aldri er alene om en tanke, så dette gjelder nok IKKE bare meg.

  19. Megoth: oi. Jeg skriver langt, ikke meninga å spamme bloggen din med et helt lite innlegg! Og beklager at jeg går bort fra temaet, men jeg klarte ikke la disse kommentarene stå ukommentert, selv om dette klart er å flytte fokus over på andre ting enn Gaza.

  20. Mannen: Vennligst spy fremmedfrykten din andre steder…

    rita: For å svare på ditt første spørsmål (det er ganske mange av dem=P), så vil jeg starte med å si at jeg velger å ikke dømme et folk for hva et knippe av dets medlemmer gjør, og jeg vil ikke dømme et menneske for folketilhøringen hans/hennes.

    Opplevelsen av rettferdighet er forskjellig fra menneske til menneske, men vi kan ikke akseptere at folk tar retten til å volde skade. Derfor trenger vi et maktapparat som kan beskytte folket mot dem som ønsker andre vondt, uansett hvem dette er, og hvor liten eller stor gruppen skulle være.

    Jeg er for å la folk komme til Norge, og at de skal få dyrke sin tro. Jeg syns det er bra når de engasjerer seg i samfunnet, og skaper velstand og kultur. Om de sprer troen sin med det, så er jeg ikke nødvendigvis kritisk til det. Jeg blir kritisk når den troen minsker menneskeverdet, eller trosser våre etterhvert etablerte meninger om hva som er rett og galt.

    I henhold til din tankegang, har jeg dermed ikke noe problemer med å la folk innvandre til Norge, la dem bo her, gi dem jobb og en sjanse til å yte tilbake til samfunnet. Om vi klarer det, kan vi ikke da si «Se vår velferd, se hvor godt du kan klare deg hos oss. Er det ikke da rett å tro at vår måte å leve på kan ha noe for seg?»

    Men jeg tror ikke vi skal holde vår levemåte så hellig at vi kan påstå at det er den beste. Det er dermed ikke sagt at jeg tror levemåtene i den islamske verden bedre.

    Dark side of the moon: Du sier utrolig mye bra, jeg gjenkjenner meg i mange av meningene dine. Det du sier om demonstrantene i går kveld var akkurat det poenget jeg ville ha frem i posten. Og takk for innsatsen din som soldat…

    Recursion: Er enig med deg mtp dine ord om demonstrasjonen. Er ikke så sikker på om jeg er 100% enig med det du sier om tilbakesending. Jeg vet for lite om situasjonen rundt den prosessen til å kunne gi et ordentlig bilde av hva jeg mener der.

    vaarloek: Om du ikke er helt sikker på om du er enig med meg, så er iallefall jeg mye enig i det du sier;) Er kanskje litt enig med rita mtp det du sier om det flerkulturelle Norge; jeg tror vi trygt kan si at Norge lenge har vært ganske så monotont i folkesammenheng, om man ser på demografien gjennom tidene. Norge har for det meste vært et folk av bønder, med innslag av utenlandske handelsmenn, samer, etc, som du sier.

    Når det gjelder den kristne troen, så mener jeg at Kristendommen er en viktig del av norsk historie, og er noe vi må verne om. Men ikke på den måten den er i dag, som statsreligion, automatisk kristning av barn, etc. Jeg er for en sekulær stat, der alle religioner står likt mtp rettigheter.

    Ellers takk for langt og godt innlegg.

    rita: Jeg har ikke adressert innleggene dine utover det første, for det er ganske mange av dem, og for å være helt ærlig er innholdet ganske monotont. Jeg får inntrykk av at du snakker med så mange bak din rygg, men utover nicket ditt vet jeg ingenting om hvilken autoritet du har i det du sier, og hvilke fakta du fôrer retorikken din med. Jeg tar det du sier som meningsytringer, ganske sterke sådann, og jeg kan ikke si at det appelerer…

    Til slutt vil jeg si at jeg lik vaarloek er innflytter til Oslo, har vært det i litt over halvannet år nå, og jeg har det meget godt her.

    Takk for alle innlegg, jeg kan bare håpe at det fortsetter og at kvaliteten er god=)

  21. vaarloek: Mener fortsatt at denne siden ikke er stedet å ta debatten som har utviklet seg her, men er man i gang så er man i gang. I surrender=P Like greit å bruke ord godt og forklare hva man mener, det har ikke noe å si at det blir mange av dem=)

  22. Det kan av og til være lurt å se ting fra andres øyne.

    Dette er en liten bit av en dokumentarfilm som er vist i USA. Der er de skremt av hva Sverige har fått til i løpet av noen få år.

    Verd å se denne lille videoen. Så kan man selv vurdere hva dette betyr.

  23. Hehe, kanskje verdt å merke seg at det var et innslag på Fox News detta?

    Men selv om en brøkdel av reportasjen skulle være sann, så er mange av påstandene sjokkerende (må ha to biler på stedet, ambulansefolk trenger beskyttelse, brannfolk som skulle slukke brann ble kastet stein på, 90% er arbeidsløse, over halvparten dropper ut av skolen).

    Malmø virker for meg som et mislykket tilfelle av integrering. Man har sluppet inn flere enn hva samfunnet kan støtte (vises i arbeidsledigheten), og det at de blir stuvet sammen (tror mange bor i blokker, eller ghettoer som det nesten blir) hjelper ikke på å gjøre dem en del av den svenske kulturen.

    Men la meg spørre deg om no rita, mener du at dette er et typisk tilfelle for hva som skjer når man slipper inn innvandrere? At det er typisk at de flokker seg sammen, stenger seg fra resten av omverdenen, og ønsker å pådytte sin kultur på dem som slapp dem inn?

  24. Konflikten mellom Israel og Palestina (jeg kaller det Palestina siden jeg har tillatt meg selv å anerkjenne de som en selvstendig stat) kommer til å vare evig så lenge man begraver seg i skyldspørsmål. Det var ikke Hamas sine raketter i Jula, eller Israel sin bombing som utløste denne konflikten. Tror man det vil grunnlaget for fred være utryddet før det i det hele tatt eksisterte. Vi må tiår tilbake i tid, og vi må være villig til å forstå konflikten fra flere sider. Israel, og det internasjonale samfunn må anerkjenne Palestina som en stat, hvilket det var før de som bodde der ble fjernet med tvang. Ingen av oss er i stand til å slutte fred med en nabo som har kastet oss ut av våre hus før vi har fått det tilbake. For meg er ihvertfall det umulig. Samtidig må Palestinere og nabolandene anerkjenne Israel og det jødiske folket sin rett til å eksistere. Men, med de grusomeheter, og urett som nå begås mot mennesker på begge sider så synes en fredelig løsning å være utenfor rekkevidde. Desverre. Hvordan kan en far tilgi den nasjon som har utslettet hans barn og familie? Likeså, hvem kan tilgi de som støtter at raketter skytes inn mot sivile mål? Det må også bli slutt på å kun omtale Hamas som den eneste terrororganisjonen denne konflikten. For den som får sine liv og familier ødelagt og utslettet så vil det være utført av terrorister. Uavhengig av hvem som utførte de grusomme handlingene. Eneste forskjellen mellom Israel og Hamas er jo at Israel er anerkjent som selvstendig stat. Terror driver begge parter med.
    En annen ting som forundrer meg er at mange kristne i Norge tar parti med Israel. Med bakgrunnn i religon virker dette ulogisk da kristendommen har like mye til felles med Islam som med jødedommen. Legger man så tro til side og tenker med hjerte og som menneske så kan man ikke vise medfølelse og solidaritet med kun den ene siden i konflikten. Det er tragisk nå mennesker dør i en konflikt og det ene mennesket er ikke mer verdt enn det andre.

    Vesten presset i flere år på for å få til et demokratisk valg blant Palestinerne. Da må vi ta konsekvensene av dette og anerkjenne de som vant. uavhengig om vi liker de eller ikke. Jeg er derfor positiv til at Obama nå ser ut til å åpne for en «slags» dialog med Hamas. For enn så lenge så er de faktisk folkevalgt. Og kjenner man litt til historien så er det ikke mulig å være overrasket over at valget gikk som det gikk. Noe annet ville være å blottlegge sin manglende kunnskap til historien.

    Harry Connick jr. sang at «safety is just danger out of place» og det er nettopp det menneskene i denne konflikten fortjener. Trygghet, forutsigbarhet og et fravær av hendelser som avler vold og hat.

  25. Ja, jeg tror at hvis det slippes for mange inn over for kort tid, vil en annen kultur overta. Dette er jo normal mattematikk? Dette er jo sunn fornuft. Dette skjer også i dyreverden. Hvis man plasserer for mange store krabber på en havstrekning, spiser den opp de andre.

    Skal man få til et samfunn med mange (religioner) kreves det enormt dyktighet og regler for å få dette til å gå opp, og for ikke at folk skal hate hverandre.

    Vi i Norge er ikke i stand til å takle dette, like lite som Sverige var det. Og for å informere, dette skjer ikke bare i Malmø.

  26. Dark side of the moon: Det at man ikke klarer å sette noen av partene som syndebukker, eller snarere spore tilbake til hva konflikten(e) startet i, er nok et av de største problemene i saken. Og uansett om man kunne det, kan du banne på at den tapende parten ikke hadde anerkjent den.

    Det er noe som heter å legge historien bak seg, og se fremover, til beste for våre barn og etterkommere. Men det er nok vanskelig så lenge partene fortsetter å sprenge hverandre i biter…

    Er enig i din forundring om de norske kristnes støtte til Israel, om bakgrunnen ligger i det religiøse. Kanskje svaret ligger å spore i retorikken mange amerikanske kirkesamfunn bruker for å støtte Israel? Jeg vet ikke nok om denne saken til å si stort dessverre…

    Ang. den demokratiske prosessen i Palestina, som jeg også tillater meg å si, så har vel vi i Vesten rykte på oss for å starte noe, for så å mislike hva det blir til noe senere. Historieløse er vel hva mange kritiserer oss for. Men ja, jeg er enig at når man har startet en demokratisk prosess, så må man akseptere det folket bestemmer.

    rita: Normal mattematikk vet jeg ikke om vi skal kalle det, det forutsetter at man kan sette bestemte verdier og parametre, og når det kommer til mennesker tror jeg det generelt er veldig vanskelig.

    Jeg står for det jeg sier om troen på enkeltmennesket, og at så lenge vi har ressurser (og vilje bør jeg kanskje tillegge) til å ta imot våre nye landsmenn, så tror jeg på et godt utfall (hva som er godt/det beste kan selvfølgelig debateres).

  27. arne hassel: ja, vi er nok stort sett ganske enige 🙂 orker ikke går mer i detalj. bortsett fra: jeg vet at jeg noen ganger nok drar det kortet litt langt, det flerkulturelle Norge som alltid har vært der. men jeg kan stå for det. det har vært store problemer innad i Norge med mistro til andre grupper av samfunnet, og de ligner i stor grad på den mistroen mange har mot «de nye landsmennene» (hvor lenge skal de være «nye» forresten? det begynner vel å bli snakk om en del generasjoner nå). som jeg så i en kommentar på Avils siste post: før var det nok å komme fra nord-norge (for å bli møtt med diskriminerende holdninger sørpå). så jeg skulle bare ønske folk kunne innse at Norge aldri har vært helt homogent, og at det aldri har vært et problemfritt friksjonsløst samfunn. kanskje de ville bli mer tolerante da? og imøtekommende? det er lov å håpe …

  28. vaarloek: Jeg tror vi er uenig i definisjonen av flerkulturell: Det jeg legger i ordet er at man har et samfunn som er preget av flere kulturer, gjerne fordi de forskjellige folkegruppene demografiskt sett nærmer seg i volum. Sånn sett så mener jeg at Norge var lite flerkulturelt før moderne tid, da mesteparten av innbyggerne i Norge i tidligere tid har vært bønder.

    Men det du sier om diskriminering er veldig sant, og selv om vi har kommet langt som nasjon på likestilling (mener jeg), har vi enda noe å gå, spesielt for våre nye landsmenn (og jeg sier nye fordi jeg snakker om førstegenerasjonsinnvandrere).

    Leste forøvrig en veldig interessant artikkel om institusjonalisert rasisme i =Oslo, hvor de har en artikkel om Romfolket i Romania. Kan absolutt anbefales.

    • oi. over et år senere hadde noen klikket seg inn på bloggen min via dette fine kommentarfeltet der jeg ser ut som en overivrig halvdyslektiker. noen ganger går det litt fort i svingene når jeg skriver fort, tydeligvis 😛

      men jeg kan jo s at jeg skjønner hva du mener med «flerkulturell», og jeg ser at jeg nok bruker begrepet på en … ukonvensjonell måte. det er forsåvidt bevisst fra min side, for jeg skulle så gjerne ønske at folk kunne se at Norge, til tross for å ha vært et ganska homogent samfunn, likevel aldri har vært HELT homogent eller friksjonsfritt (som FRP stadig påstår i sin retorikk). jeg tror at om man kunne få øynene opp for sine egne fordommer og de fordommer vår befolkning har hatt mot forskjellige grupper innad i landet, så kunne man kanskje se at det er de samme mekanismene som trer i kraft når man møter folk fra andre kulturer.

      samtidig tror jeg nok at det ville vært ganske stor forskjell på sæterlivet i dalstrøkene sørafor og kystlivet nordpå – jeg tror til og med de kunne hatt problemer med å forstå hverandre. gudene må vite at folk har nok problemer med å forstå hverandre i dag, med modererte dialekter og alt.

      jeg lærte nettopp at geiranger-ordet for veldig var … et ord jeg aldri hadde hørt før, og som min b12-mangel-påvirkede hukommelse heller ikke klarer å huske nå. men jeg skjønte det bare såvidt ut fra sammenhengen i alle fall. det er klart at kulturforskjeller innad i en overordnet kultur ikke er som de mellom f.eks «kristne norge» og «muslimske innvandrere», men skepsisen og fremmedfrykten er basert på det samme åkkesom 🙂 (og den artikkelen var veldig bra. jeg referer til den fremdeles)

      • Var nok meg som klikket meg inn på bloggen din, for å se hva du har holdt på med siden sist;)

        Jeg har lært meg å tolerere skriveleif i kommentarfelt, iallefall når de skjer sporadisk; å bryte dialogen pga småtteri framfor å gå på innholdet er ikke bra.

        Jeg mener det er feil å argumentere mot FrPs retorikk ved å «tweake» sannheten litt (det har jeg inntrykk av at FrP gjør nok, så la oss heve oss over dem). Men det er ingen tvil om at vi alle har fordommer, og noen av dem er farlige å la gå forbi. Eneste måten å bekjempe fordommer, er gjennom opplysning. Hvis vi ikke kan holde tunga rett i munnen når vi ønsker å opplyse, så mister vi fort autoritet.

        Jeg kan si meg enig i retorikken om at innvandring fører til et opphetet samfunnsliv. Det er ikke til å unngå når til tider vidt forskjellige kulturer møter hverandre. De som bor her kan føle at deres «trygge» verden innvaderes, og de som kommer føler seg skydd og uglesett. Men la oss da heller ikke unngå å nevne at konflikter er en kjent side av menneskenes samfunnsliv. De bunner gjerne ut i ønske om ressursforvaltning, det være retten til innsanking og beskyttelse. Hvis vi ser på kultur som en ressurs, så kan vi argumentere for at konfliktene i dagens kulturkollisjoner og bøndenes feider og vendettaer i tidligere tid bærer samme utgangspunkt.

        Som «innvandrer» til storbyen har jeg flere gode minner enn negative om følgene av flerkulturelthet. Det må dog bemerkes at selv om de negative er færre, så stikker de seg gjerne ut som sterkere. Men jeg har også negative minner fra fulle, etniske nordmenn, så man må ta alt med en klype salt.

Legg igjen en kommentar

